Gästinlägg: Daniel Åberg om Sweden Social Web Camp

I helgen samlades 286 personer på Tjärö i Blekinge skärgård för att under knappa två dygn producera en i Sverige hittills oöverträffad mängd twittringar per kvadratmeter. Eller som en kompis till mig uttryckte det: ”Okej, det är alltså som ett kollo – men istället för att bygga kojor så sitter ni och twittrar?”.

Nej, inte riktigt.

På väg till Tjärö.

Daniel på väg till Tjärö.

Jag skulle beskriva Sweden Social Web Camp som en tummelplats för dem som ser sociala medier som en viktig del av vardagen, yrkeslivet eller oftast båda två – dels som förströelse, men först och främst som ett nyttoverktyg. Webbsnickrare, journalister, konsulter, högstadieelever, företagsledare och en hemsnickrad robot – alla hade de en given plats på #sswc, vilket var hashtaggen för helgen på Twitter.

Formen för campet var en så kallad unconference, deltagarna byggde schemat på plats genom att på ett stort rutnät fästa lappar som deklarerade när och var man ville arrangera en session. Resultatet blev ett 60-tal miniseminarier där påkostade lanseringar av nya webbtjänster a la Twinglys ”Project Shinobi” varvades med sessioner som ”Geek girl meetup”, ”Journalism – how can we make it so much better online?”, ”Combat social media”, ”Makten och öppenheten”, ”Social video i praktiken”, ”Digitala klyftor – finns de?” och ”Stand-up med lite glädje”.

Vad tog då jag med mig hem, förutom sömnbrist och lätt ledbruten rygg efter två nätter i tält i en kohage? Kanske först och främst tankar om detta:

Sydsvenskans session SSWC.

Sydsvenskans session SSWC.

När det gäller svensk press så ligger Sydsvenskan i första spår när det gäller engagemang och initiativförmåga i frågor om sociala medier. De har redan tidigare profilerat sig på området, men till SSWC skickade de en mindre stab, och stod som arrangörer för två välbesökta sessions. Visserligen fanns det fler som jobbar på riksmedier på plats – bland annat från Svenska Dagbladet, Aftonbladet, SVT och TT Spektra (yours truly) – men deras medverkan tolkade jag mer som drivna ur personliga intressen än att de var där för att representera sin arbetsplats. Svenska medier borde delta mer aktivt i de här sammanhangen (min arbetsplats inkluderad), då det finns mycket att lära. Bättring nästa år?

Vill man ha mycket uppmärksamhet ska man pumpa upp sin presentation till elva. När sökmotorsföretaget Twingly lanserade sitt ”Project Shinobi” dundrade musiken ur högtalarna, gratisölen flödade och publiken tävlade om att fånga t-shirts och iPod Shuffles som kastades ut av företagets vd. Det hela påminde inte så lite om Steve Ballmers beryktade entréer när Microsoft håller hov. Att sedan själva presentationen blev rätt torr då inget från den påstått revolutionerande realtidssökmotorn visades upp spelade ingen roll – killarna på Twingly var redan SSWC:s stora rockstjärnor.

Trots Sveriges litenhet är sociala medier-sfären spretig. Det arrangerades sessions som i mina ögon var så underliga att jag inte för mitt liv kunde förstå vem som skulle vilja gå på dem – men vad jag hörde fanns det publikintresse för i princip allt som diskuterades. Nördarna må ha funnits i drivor på Tjärö, men de såg väldigt olika ut.

Jag vill göra MER. Jag vill utveckla mig själv inom det här området, utnyttja de möjligheter som sociala medier erbjuder såväl i mitt privata kreativa skapande som på jobbet. Det GÅR att göra, bara tid och ork finns. Åtminstone det senare har jag, tror jag.

Många har skrivit om webbcampet, däribland Jocke Jardenberg, Mymlan, Fredrik Wass, Emanuel Karlsten och Fredrik Stenbeck. Arrangörerna What’s next, med Tomas Wennström och Kristin Heinonen i spetsen, gjorde en avslutande ”fulsändning” på lördagskvällen på Bambuser, väl värd att se. Och det finns bilder, tusentals bilder, som summerar de mestadels sensommarsoliga dagarna på Tjärö. Kolla in dem vetja.

Och så ses vi nästa år.

Gästbloggare Daniel Åberg,  jobbar till vardags på Kultur- och Nöjesredaktionen. På fritiden kämpar han med uppföljaren till debutromanen Dannyboy & kärleken. På sin egen sajt bloggar han också om författandet och bokbranschen. På Spektrabloggen har han tidigare skrivit om sitt besök på Google.

3 Responses to Gästinlägg: Daniel Åberg om Sweden Social Web Camp

  1. […] dag har jag bloggat om mina upplevelser på Sweden Social Web Camp på Spektrabloggen. Kolla in det […]

  2. […] När det gäller svensk press så ligger Sydsvenskan i första spår när det gäller engagemang och… […]

  3. […] i iPhone Spektras Daniel Åberg fastslog förra veckan att Sydsvenskan ligger i framkant när det gäller arbetet med sociala medier. De har även en […]

Kommentera

