Bloggat om Facebooks köp av Friendfeed

Friendfeed var inget vi tog upp när vi genomförde vår grundkurs i sociala medier. Det kanske vi borde gjort. Nu har tjänsten blivit uppköpt av Facebook, något som förstås väckt mycket uppmärksamhet och dragit igång en hel del spekulationer.

FriendFeedIconVad Friendfeed är beskrivs enkelt i korthet av John Ankarström på bloggen Softtype. Tjänsten ”går ut på att medlemmens blogg-, Twitter-, Flickr- och Jaiku-flöden m.m. ska samlas på personen ‘FriendFeed’, som andra medlemmar kan följa”.

Erik Johanssons blogg Slowmove har gjort ett intressant blogginlägg om köpet. Erik tycker att ledande Facebook i och med köpet visar att de insett att konkurrensen är på väg att hårdna.

Mikael Zackrisson på VA skriver på sin blogg att köpet inte bara är ett hot mot Twitter utan även mot bjässen Google. ”Facebook kommer naturligtvis utnyttja Friendfeed för att göra sajten ännu bättre på att låta oss få kolla på vad som händer här och nu, just nu i våra liv”, skriver Zackrisson.

Personligen har jag registrerat mig på Friendfeed, men inte direkt utnyttjat mitt konto. Frågan är om det är någon idé att ta upp tjänsten innan den ”äts upp” av Facebook?

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: