TT-Gruppen och sociala medier – del 1

Spektrabloggen och vårt konto på Twitter är båda del av ett test, ett utvecklingsarbete.

Det handlar om hur TT Spektra och hela TT-Gruppen ska förhålla sig till sociala medier. Hur kan vi använda Twitter, Facebook, Flickr och andra kanaler i vår kommunikation? Har vi användning av sociala medier i nyhetsbevakningen? I våra färdiga produkter? Frågorna är förstås många och så här har vi börjat söka svar:

1. Tidigare i våras föreläste internetstrategen Björn Jeffery från företaget Good Old för en utvald skara. Föreläsningen gav en grundläggande bild av exempelvis aktörer inom sociala medier och den snabba utvecklingen. Björn blickade också framåt och beskrev de roller han trodde vi kunde ta inom sociala medier.

2. Ur detta arbete tillsattes en styrgrupp med deltagare från varje affärsområde (företag). Uppgiften var att fördjupa sig inom en rad frågor, bland annat att utreda om TT-Gruppen behöver en bloggpolicy för sina anställda och om exempelvis Twitter är en bra källa för nyheter.

Varje affärsområde fick frihet att testa sig fram med exempelvis bloggar som informationskanal.

3. TT Spektra startade Spektrabloggen med påhängande Twitterkonto. Spektras kultur- och nöjesredaktion gjorde likadant, men med ett lite annat syfte. Spektrabloggen vänder sig till kunder, men också till omvärlden. Kultur- och nöjesbloggen ska i första hand kommunicera med kunder.

Scanpix drog ungefär samtidigt igång bildbloggen Prinsessbröllopet, en kanal för att marknadsföra bilder på kronprinsessan Victoria och hennes Daniel inför nästa års bröllop.

4. Styrgruppen har träffats en gång för att gå igenom dess uppgifter. Medlemmarna fick också ”hemuppgifter”, som att ta fram frågeställningar som kan ligga till grund för eventuella policys och utreda kommikationsbehovet på respektive affärsområde.

5. Gruppen beslöt även att vi skulle genomföra en grundläggande internutbildning i sociala medier, något som var efterfrågat. Entimmeskurserna drar igång kommande vecka och intresset är mycket stort. Tre tillfällen (20 deltagare per gång) blev snabbt fem. Samtliga så gott som fullbelagda i dagsläget. Kurstillfällens ger oss förstås svaret på en annan viktig fråga, hur mycket kan vi i dag?

6. Efter styrgruppens andra möte i veckan som kommer avläggs en första rapport till ledningsgruppen. Den kommer bland annat att innehålla en första utvärdering av Spektrabloggen, men också styrgruppens underlag för eventuella policys.

Fortsättning följer. Det här är förstås bara en början. Och vart arbetet leder har vi ingen aning om?

Men en sak är klar, vårt ökade fokus på sociala medier har redan gett oss nya kunskaper – om oss, våra kunder och förstås omvärlden.

Annonser

4 Responses to TT-Gruppen och sociala medier – del 1

  1. Brit Stakston skriver:

    Kul att läsa, precis så steg för steg och ändå ha en plan för sin kommunikation. Best of luck med den fortsatta processen!

  2. Intressant! Bra initiativ. Bra blogg.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: