”Jag betalar gärna för innehåll på nätet”

Debatten rasar om gratis- kontra betalmaterial på nätet och den är spännande att följa. Personligen tror jag att det går att ta betalt för innehåll på nätet. Jag kan bara se till mig själv.

Jag är väldigt travintresserad och som traventusiast är lördagarna heliga, då avgörs V75, världens bästa spel. Varje vecka ser jag fram mot den där miljonvinsten. Samtidigt ser jag också fram emot att hitta den lilla bit av exklusiv information som gör att jag kan sätta vinnarraden.

Därför betalar jag mer än gärna för innehåll på nätet. Här är mina tre favorittjänster:

1) ATG.se
ATG:s egen sajt innehåller en betaldel. Där hittar man direktsändningar från massor av travtävlingar. Dessutom ett lopparkiv där man hittar de allra flesta travlopp som körts i Sverige de senaste 13 månaderna, realtidsuppdaterad spelinformation som odds, streckprocent m m samt en massa nyttig information.
Prissättning: betala per vecka, per månad eller per år.

2) Travnetxpress.se
Värmningar, stalltips och massor av kommentarer om omgångens V75-lopp.
Prissättning: betalning per dag.

3) Travtjänsten
En tjänster som levererar uppdaterade speltips utifrån hur hästarna sett ut i värmningen, vad tränaren säger, spelvärdesprincipen osv.
Prissättning: varierar beroende på tjänst

Poängen med detta är att samtliga ovanstående tjänster finns gratis på andra ställen. De flesta travlopp kan man se på tv, värmningsinformation finns på en handfull sajter och experttippare finns det i mängder.

Det som skiljer dessa tjänster från andra är:
1) De är hårt nischade
2) De ger viss exklusivitet
3) De är, oftast, bättre än sina konkurrenter

Det här är några av de nättjänster som jag gärna betalar för. Vilka betalar du för?

Av Nicklas Larson

One Response to ”Jag betalar gärna för innehåll på nätet”

  1. Johan skriver:

    Vi betalar, vi betalar! Att på webb-tv från exempelvis en div 1-match är värd varenda krona (40 stycken!).

Kommentera

