Fem frågor till en twittrande nyhetschef

Tinla 3Tina Lagerström på Länstidningen i Södertälje är en av flera twittrande nyhetschefer. På Twitter hittar ni henne under användarnamnet tinla.

1. Hur länge har du funnits på Twitter? Och vad var grundtanken, skulle du mikroblogga för tidningen eller privat?
– Jag öppnade mitt konto i januari men började twittra på riktigt i mitten på mars. Grundtanken var att jag skulle mikroblogga som nyhetschef men ändå vara personlig.

2. På lt.se uppmanar ni läsarna att följa dig på Twitter. Har det gett någon effekt?
– Jag tror det, det var flera södertäljebor som började följa mig så fort den där uppmaningen dök upp. Och det ramlar in några då och då – i och för sig vet jag inte hur de hittat mig men det skadar knappast att uppmana på hemsidan.

3. Vad har twittrandet gett dig i ditt arbete?
– Jag får tips från andra nyhetschefer, södertäljebor och politiker och kan följa med i nyhetsflödet utan att behöva gå in på en rss-feed.

4. Vissa kallar Twitter en lekplats för mediafolk, hur stor är tjänsten bland Södertaljes invånare och företagare?
– Jag har inte hittat så väldigt många södertäljeinvånare på Twitter, och bland företagen har jag bara hittat Scania än så länge – men de twittrar otroligt sällan. Men Telgekoncernen har en hel del aktiva twittrare vilket kan ge en del. Och visst kan jag tycka att det är mycket blaj från olika mediepersonligheter då och då men om man sållar och läser det man är intresserad av tycker jag att Twitter ger ganska mycket ändå. Och man kan ju alltid välja att inte följa vissa personer.

5. Du har bland annat politiker ur kommunfullmäktige som följeslagare, ingen risk att bli för tjenis med personerna du är satt att bevaka?
– Nej, jag har så lite umgänge med de här personerna ändå. Men det är intressant att läsa deras tweets, ibland ser man något som man vill plocka upp. Det är sällan vi har en direkt kommunikation, fast Mats Pertoft (M) har tipsat om ett par saker som vi har tittat på och det ser jag enbart som positivt. Jag tror det är större risk att reportrar blir för tjenis med folk de ska bevaka – i alla fall på en liten lokaltidning som vår – än att jag som nyhetschef blir det. Och då är det inte på grund av Twitter utan för att man är beroende av dessa personer som källor.

Vill ni hitta fler tidningsmedarbetare på Twitter? Kolla gärna in vilka Spektrabloggen följer samt förstås våra följeslagare. Skaran växer hela tiden.

One Response to Fem frågor till en twittrande nyhetschef

  1. […] Vår mejlintervju med Tina på Länstidningen i Södertälje, eller @tinla som hon heter på Twitter, hittar ni här. […]

Kommentera

