Formgivarens favoriter

tony-h1Tidningsdesignern Tony Henschel har formgivit Resor och sitter nu och arbetar med nya uppdrag för TT Spektra.

När jag besökte honom förra veckan gav jag honom uppgiften att lista fem favoriter bland svenska dagstidningar:

Svenska Dagbladet
”Tidningen tilltalar mig till 100 procent. Smart urval för storstadsläsare. Fokuseringen på Nyheter, Näringsliv och Kultur är klockren. SvD är tydligt strukturerad, har en snygg grundform och en överlägsen nyhetsgrafik. Helgsatsningen med N-och K-bilagorna är något att längta till varje vecka.”

Stockholm City
”En bespottad tidning som jag tycker har blivit bättre och tydligare med glesare utgivning. De har mycket färg, vilket gör mig glad. Här känns fokuseringen på Stockholm, Sport och Nöje också välmotiverad.”

Norrtelje Tidning
”En relativt liten dagstidning (14 800, TS 2008) i Roslagen som med omgörningen förra hösten lyfte sig rejält. Den nya formen driver en bättre journalistik. Ett bra exempel på hur en liten redaktion kan göra stora saker.”

Östgöta Correspondenten
”Prydlig tidning med tydlig regiontidningskaraktär utan att vara alltför uppnäst. Jag ser till att rafsa åt mig ett exemplar så fort jag stannar till i Linköping eller på någon Centralstation.”

Dagens Industri
”Ekonominyheter på kvällstidningsmanér är mums för mig. Tidningen har kraft både i texter och utgörning. Dock saknar jag ett lite lättare material längre bak i tidningen. Jan Gradvall är kanon i DI Weekend.”

Tony Henschel har på senare tid redesignat Skånska Dagbladet (nära listan innan blygsamheten slog till) och har nyligen, i konkurrens med 20 tidningsföretag, fått uppdraget att formge Karolinska Institutets personaltidning KI Bladet.

Läs mer om Tonys verksamhet här.

One Response to Formgivarens favoriter

  1. Lisa skriver:

    Kul att ÖP platsade! Spännande att tänka favoriter bland dagstidningar, men kanske ännu roligare att lista ickefavoriter… Vilken dagstidning är i mest akut behov av ansiktslyft idag?

Kommentera

